ماشین سوار - جدیدترین اخبار ماشین های داخلی و خارجی

ماشین سوار - جدیدترین اخبار ماشین های داخلی و خارجی

اخبار ، اطلاعات و مشخصات فنی تمامی خودروهای داخلی و خارجی
ماشین سوار - جدیدترین اخبار ماشین های داخلی و خارجی

ماشین سوار - جدیدترین اخبار ماشین های داخلی و خارجی

اخبار ، اطلاعات و مشخصات فنی تمامی خودروهای داخلی و خارجی

نحوه نگه داشتن اتومبیل در سربالایی

در سربالایی ها ما به دو صورت عمل می کنیم:


اول: فرض کنید در سربالایی توقف کردیم و پشت سر سایر اتومبیل ها هستیم. یعنی در سربالایی ترافبک شده. وضعیت پدال ها الان چجوریه؟ ترمز دستی بالاست و دنده خلاصه. پس هیچ پدالی رو نگرفتیم و راحت نشستیم. حالا باید بعد ازمدتی توقف حرکت کنیم.. وضعیت پدال ها رو باید به این صورت تغییر بدیم: اول از همه کلاچ می گیریم میزنیم دنده یک. حالا پای راست رو روی پدال گاز میذاریم اما فشار نمیدیم. فقط آماده ش می کنیم. کم کم نیم کلاچ کنید و اتومبیل که شروع به لرزیدن کرد، همزمان دستی رو بخوابونید و کمی گاز بدید و شروع به حرکت کنید. با نیم کلاچ نمیشه سربالایی رو .......


  

بالا رفت و باید کمی هم گاز چاشنی کار کرد. اما زیاد گاز ندید وگرنه ماشین می ره جلو و خطرناکه. آروم و پیوسته. ممکنه چند بار اول خاموش کنید. اما به مرور زمان دستتون میاد. تمرین کنید.


خب حالا برای توقف چکار کنیم؟  کلاچ رو تا ته بگیرید و همزمان ترمز کنید تا اتومبیل متوقف بشه.دنده رو خلاص کنید و دستی رو بکشید و پاهاتون رو از روی پدال ها بردارید و بگذارید تا استراحت کنند. با شروع حرکت دوباره مثل حالت اول عمل کنید.

نکته: گاهی در سربالایی ها فقط از پدال ترمز استفاده میشه. این برای وقتیه که اولاً شیب سربالایی بسیار کم باشه. دوماً ترافیک روان باشه و اتومبیل ها در حال حرکت باشند و توقف های بسیار کوتاه داشته باشند. در این جا باید برای شروع حرکت مثل حالت اول عمل کرد و برای توقف، تنها فرقش اینه که دستی رو نمی کشید و پدال ترمز رو نگه میدارید( توجه کنید که اتومبیل خلاصه و پای چپ رو دارید استراحت میدید). با شروع حرکت، اول نیم کلاچ کنید و وقتی مطمئن شدید اتومبیل عقب نمیره( اینجا یه لرزشی تو اتومبیل احساس می کنید که نقطه مورد نظر ماست) باید پدال ترمز رو رها کنید و کمی گاز بدید و پا رو بیشتر از روی کلاچ بردارید. حالا فرض کنید حرکت کردیم و دوباره باید ترمز کنیم اما نمی خوایم از پدال ترمز استفاده کنیم چون ترافیک دیگه روان شده. برای این کار فقط کافیه هرجا خواستید سرعت رو کم کنید، گاز رو رها کنید و کلاچ رو تا ته نگه دارید تا شتاب اتومبیل بیفته. در این حالت ما داریم کمی حرکت می کنیم. اگر حرکت اتومبیل های جلویی تند تر شد، کمی کلاچ رو رها می کنیم تا نیم کلاچ بشه و همزمان پدال گاز رو فشار میدیم یعنی حالت نیم کلاچ-گاز.


نکته: هرجا خواستید ترمز کنید، فقط گاز ندید! گاز رو رها کنید و بعد اگر نیاز شد، ترمز بگیرید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد