ماشین سوار - جدیدترین اخبار ماشین های داخلی و خارجی

ماشین سوار - جدیدترین اخبار ماشین های داخلی و خارجی

اخبار ، اطلاعات و مشخصات فنی تمامی خودروهای داخلی و خارجی
ماشین سوار - جدیدترین اخبار ماشین های داخلی و خارجی

ماشین سوار - جدیدترین اخبار ماشین های داخلی و خارجی

اخبار ، اطلاعات و مشخصات فنی تمامی خودروهای داخلی و خارجی

چرا وجود آب در روغن خطرناک است ؟


یکی از آلودگی های خطرناک سیستم های مکانیکی - حرکتی ، وجود آب در روغن روانکار این سیستم هاست.

اما چرا وجود آب در روانکارها مشکل ساز است ؟ 

 

پاسخ پرسش فوق به دو خصوصیت آب پس از ورود به روغن بر می گردد :


1- حل شدن در روغن


2- مخلوط شدن (امولسیون
آب آزاد)



آب حل شده در روغن تغییر رنگ ایجاد نمی کند ولی چنانچه آب بصورت .....

  


امولسیون باشد رنگ روغن شیری ( صابونی )ی و بری خواهد

خواهد شد. اگر آلودگی روغن ، از نوع آب آزاد یا امولسیون باشد بشدت خطرناک است.

 

 

منابع ورود آب به روغن روانکار سیستم احتمالا موارد زیر می باشند . 

 

1-      جذب رطوبت محیط بعلت نگهداری نامناسب روانکار

2-      نشت آب از محیط و یا سیستم خنک کننده بویژه در موتور و گیربکس ها   

 

آلودگی های آبی می تواند به دلایل ذیل بر روی کیفیت روانکاری  ایجاد اختلال کند: 

 

1- وجود آب در روغن سبب جذب سطحی مواد افزودنی شده و این مواد را از روغن جدا می کند.

2- باعث تسریع واکنش های شیمیایی در محیط روغن شده و احتمال اکسیداسیون را افزایش می دهد.

3- آب با ماده پاک کننده روغن تولید امولسیون (کف سفید رنگ) می نماید که ممکن است سوراخهای فیلتر را مسدود کند.

4- در سیستم های هیدرولیک موجب خوردگی و کاویتاسیون می گردد.

5- وجود آب موجب زنگ زدن و فرسایش سطوح فلزات مجاور روغن شده و با ضعیف کردن فیلم روغن فرسایش را تشدید  می کند. 

 

از مناطقی که به آلودگی آب بسیار حساس می باشند  می توان به یاتاقانهای موتور اشاره کرد

افزایش شدید ذرات مس و سرب در روغن موتور که از عناصر تشکیل دهنده بابیت یاتاقان ( لایه انعطاف پذیر پوسته یاتاقان  ) می باشند در بسیاری از موارد در اثر آلودگی با آب اتفاق می افتد.

 

 

 

 

 

 

نمودار زیر اثر آلودگی آب در روغن بر روی عمر یاتاقان را نشان می دهد.

 

با توجه به اهمیت اندازه گیری مقدار آب در روغن در آزمایشگاه از دو روش زیر استفاده می گردد: 

 

      الف) روش کارل فیشر

       ب) روش کرکل تست 

 

روش کارل فیشر  

 

  روشی کاملا دستگاهی بوده و برای سیستمهای صنعتی که از حساسیت بالایی برخوردارند و میزان آب باید با دقت بیشتری در روغن شناسایی و کنترل شود، استفاده می شود. 

 

در این روش از ppm 10  تا100 % آب قابل شناسایی و اندازه گیری است.

حد مجاز میزان  آب در روغن های صنعتی کمتر از 200 ppm  می باشد. 

 

روش کراکل تست  

 

این روش بصورت مشاهداتی  بوده و معمولا  برای تشخیص آب در موتورها ، گیربکس ها و سیستمهای هیدرولیک ماشین آلات عمرانی و معدن و صنعت حمل و نقل کاربرد دارد.

این مطلب از سایت dalvandengineering.blogsky.com کپی و در سایت www.mashinsavar.ir گذاشته شده است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد