X
تبلیغات
رایتل

 

  

ترمز اگزوز ، ترمز موتور و یا خفه کن موتور  ( Exhaust Brake  ) عبارت است از بکارگیری سیستمی که از خروج دود موتور جلوگیریی کرده و سبب محبوس شدن دود بر روی پیستون ، مجاری خروجی دود سرسیلندر و مانیفلد خروجی دود شده و با ایجاد مقاومت در برابر حرکت آزاد پیستون و دور موتور ، سبب افت دور موتور و در نتیجه کاهش قدرت خروجی موتور می گردد.  

در ماشین های سنگین و پر سرعت نظیر کامیون ها ، دامپتراکها ، موتورهای لوکوموتیو  و.... که جهت ترمز به نیروی فوق العاده زیادی نیاز می باشد استفاده از این سیستم که معمولا روی مجرای خروجی دود از توربوشارژر  نصب می شود و از خروج دود جلوگیری می کند تاثیر به سزایی در کاهش نیروی ترمزی سایر سیتمهای توقف دستگاه داشته و در نتیجه در کنترل کامل دستگاه بسیار کار آمد خواهد بود. 

 

از معایب استفاده از این سیستم می توان به کاهش عمر قطعات سرسیلندر مانند سیت ، گاید و سوپاپ ها ، توربوشارژ و مانیفلد دود به حدود 50 تا 70 درصد عمر طبیعی اشاره کرد.  

 

ولی همانگونه که توضیح داده شده بعلت حساسیت کنترل حرکت دستگاههای سنگین و بحث اولویت و اهمیت ایمنی، استفاده از این سیستم در این دستگاهها توجیه قابل قبولی دارد.  

  

 

بطور خلاصه :

-        ترمز اگزوز عبارتست از مقاومت  بوجود آمده در مقابل  چرخش موتور  با بوجودآوردن  مانع در مقابل دود خروجی از موتور.

  

محصولات کوماتسو اگر به این سیستم مجهز باشند :  

 

-      در صورت روشن کردن دکمه مربوط به ترمز اگزوز ( ”ON“ ) بلافاصله بعد از رها کردن پدال گاز، ترمز اگزوز بکار می افتد.  

 

 

-      در صورت خاموش بودن دکمه مربوط به ترمز اگزوز ( ”OFF“ ) فعال شدن ترمز اگزوز از سایر سیستمهای ترمزی فرمان خواهد گرفت یعنی با فشردن پدال ترمز ، کشیدن ترمز ریتاردر و یا فعال کردن سایر ترمزهای دستگاه ، این سیستم نیز فعال شده و  دور موتور را خواهد گرفت.  

 

 

بعنوان مثال این سیستم در دامپتراکهای کوماتسو در ذیل تشریح شده است.  

 

وقتی ترمز اگزوز عمل نکرده است

-          از آنجا که شیر پروانه ای نصب شده در مسیر اگزوز باز است، دود اگزوز براحتی تخلیه میشود.

-           در این حالت، هیچ نیروی مقاومی در مقابل دوران موتور وجود ندارد. 

 

  

 www.mashinsavar.ir

 

 

وقتی ترمز اگزوز فعال می شود

-            وقتی این سیستم فعال گردد، شیر پروانه ای موجود در مسیر اگزوز بسته می شود.

-           تحت این شرایط، دود خروجی از موتور تخلیه نشده و مقاومت زیادی در مقابل چرخش موتور ایجاد می شود.  

   


این مطلب از سایت dalvandengineering.blogsky.com کپی و در سایت www.mashinsavar.ir گذاشته شده است .

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
ایمیل :
وب/وبلاگ :