ماشین سوار - جدیدترین اخبار ماشین های داخلی و خارجی

ماشین سوار - جدیدترین اخبار ماشین های داخلی و خارجی

اخبار ، اطلاعات و مشخصات فنی تمامی خودروهای داخلی و خارجی
ماشین سوار - جدیدترین اخبار ماشین های داخلی و خارجی

ماشین سوار - جدیدترین اخبار ماشین های داخلی و خارجی

اخبار ، اطلاعات و مشخصات فنی تمامی خودروهای داخلی و خارجی

لاستیک تیوبلس و ایمنی آن

موردی که برای خودرو شخصی اینجانب در خصوص مزیت های لاستیکهای تیوبلس در مقایسه با لاستیکهای تیوپ دار اتفاق افتاد باعث انعکاس این تجربه به سایر دوستان شد.


چند ماه قبل با خودرو شخصی خود در حرکت بودم. احساس اینکه یکی از چرخها کم باد است باعث توقف خودرو گردید.یکی از چرخهای جلو به شدت کم باد شده بود بطوریکه گیج باد فشار را 15PSI نشان می داد.چرخ مذکور به دلیل اینکه قبلاٌ به دلیل پنچری از دیواره جانبی لاستیک دیگر امکان پنچری تیوبلس آن نبود  مجبور به استفاده از تیوپ با توجه به نوبودن لاستیک شده بودم. عدم موقعیت مناسب پارک برای تعویض چرخ واصرار همراهان باعث شد تا یک مسافت 3کیلومتری را حداکثر با سرعت 50کیلومتربر ساعت به منظور ایمنی بیشتر وحفاظت از لاستیک طی نمایم.


 پس از رسیدن به مغازه پنچرگیری متأسفانه لاستیک به حدی گرم شده بود که به راحتی گرمای آن از نیم متری همراه با بوی سوختگی احساس می شد.گرمای لاستیک به حدی بود که......

 

 

تماس دست با سطح لاستیک بیش از چند ثانیه امکان پذیر نبود.پس از جدا کردن لاستیک از رینگ،تیوپ از 20نقطه حالت گزیدگی از طرف لاستیک پیدا کرده بود و دیگر امکان استفاده از آن امکان پذیر نبود.شکی نبود علیرغم اینکه با سرعت پایینی حرکت کرده بودم طی مسافت بیشتر باعث ترکیدگی تیوپ ولاستیک می گردید.لذا اهمیت تنظیم باد وعدم استفاده حدالامکان ازتیوپ مشخص می گردد .لذادر صورت شرایط خاص واضطراری درصورت  استفاده از تیوپ چرخ مذکور را برای زاپاس قرار دهید.


در خودروهای امروزی به دلیل استفاده رانندگان از سرعت های بالا(بیش از 100 کیلومتر در ساعت) علاوه بر تیوبلس شدن چرخها ارتفاع دیواره جانبی لاستیکها نیز کاهش یافته است. علت آن برای جلوگیری از انعطاف زیاد لاستیک و گرم شدن آن است. در صورتیکه ارتفاع لاستیک زیاد باشد حرکت لایه های لاستیک باعث گرم شدن لاستیک می گردد.


چند پیشنهاد

  1. تنظیم باد چرخها علاوه بر مزیت های اقتصادی آن نظیر بالارفتن طول عمرلاستیک،کاهش مصرف سوخت و... باعث بالارفتن ایمنی رانندگی می گردد.
  2. با توجه به اینکه کاهش وافزایش چند PSI فشار تأثیرات منفی دارد واکثر گیج های باد آپاراتی ها،از تنظیم افتاده ونیاز به کالیبره شدن دارند،حتماٌ نسبت به تهیه یک گیج باد استاندارد برای تنظیم باد چرخهای خودروی خود اقدام نمائید.
  3. از تیوپ دار کردن چرخها خودداری کنید.مگردر شرایطی که لاستیک نو بوده وامکان پنچری به صورت تیوبلس نباشد که لازم است بعنوان چرخ زاپاس استفاده گردد.
  4. در سفرهای طولانی فشار باد لاستیک بین 2تا3 psi بیش تر از حالت عادی در شرایط رانندگی در شهر باشد.
  5. لاستیک ها را مرتباٌ زیر وسیله نقلیه جابجا کنید(سواری هر 3000 کیلومتر وباری هر 5000 کیلومتر)
  6. تعویض لاستیک زمانی است که عمق آج به 6/1 میلیمتر رسیده باشد.
  7. توصیه می گردد روی هر خودرواز یک نوع لاستیک استفاده گردد. در صورتیکه مجبور به استفاده از انواع لاستیک هستید،لاستیکهای رادیال را در محورهای عقب استفاده نمائید.
  8. حرکات غیر عادی لاستیک از قبیل کشیدن به یک جهت ویا لرزش وغیره را جدی بگیرید.
نظرات 1 + ارسال نظر
raze-zibaei جمعه 6 دی 1392 ساعت 14:44 http://raze-zibaei.blogsky.com

سلام
وب سایت خوبی دارید
من وب شما را لینک کردم شما هم وبلاگ منا با نام ازشیرمرغ تا جون آدمیزاد
لینک کنید
ممنون

سلام عزیزم . لینک شدین ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد